Metin BOŞNAK

Tarih: 01.10.2014 13:13

Paralel Evrenin Küresel İslam’ı

Facebook Twitter Linked-in


“İslamcılık” Osmanlı’nın son demlerinde Devleti Ali’nin ömrünü uzatma reçetelerinden biri oldu.
İslamcılık ille de İslam’a din olarak “ihya” etmek anlamına gelmiyordu.
Halkın büyük çoğunluğu zaten Müslümandı.
Amaç azınlıkları “İslamlaştırmak” da değildi.
Fakat bir tür “istislam,” yani Müslümanların İslamileştirilmesi anlamı taşıyordu.
Devletin içindeki ve dışındaki Müslümanları “uyanış” a çağırma Sûru idi.
Uykuya uyanan Devletin kamet getirmesi gibi oldu bu süreç.
Birinci işlevi, Devleti diğer devletlere ve dinlere karşı güçlendirmekti.
Devlet tebaasına yeniden moral aşılamak, onları uyandırmaktı amaç.
Gayri Müslimlerin Osmanlıdan ayrılmaları ve “ihaneti”nin büyük etkisi oldu.
Pan-Slavizme karşı kendi Müslüman nüfusunu güçlendirmek istiyordu Osmanlı.
İngiltere ve Fransa’ya karşı da hem Ortadoğu hem Uzak Doğu’da etkisi olacaktı.
İkinci işlevi, Devlet içindeki diğer akımlara karşı onun tercihli konumunu ifade etmekti.
İslamcılığı diğer akımlara karşı güçlendirmekte hedef temelde etnik milliyetçilik (Türk milliyetçiliği dâhil), Batıcılıktı.
Milliyetçilik akımlarının Devletin dağılmasında etken olduğu inancı yaygındı.
En son Türk nüfusta bu “milliyetçilik” eğilimi bir “reçete olarak ortaya çıkmıştı aslında.
Burada bazı endişe ve tercihler vardı.
Türk milliyetçiliğinin “gayrı İslami” algılanması ve bazı Müslüman, ama Türk olmayan tebaanın tepkisi.
Üçüncü işlevi, Devlet içindeki siyasi, iktisadi, askeri ve bürokratik yapıya tercihli bakıştı.
Devletin “bekası” için “Osmanlı Birliğinin” bel kemiği olacaktı İslamcılık.
Bir yandan, Müslüman bürokrasiyi uyardı.
Diğer yandan, Müslüman olmayanlara şüphe izharı da vardı.
Özellikle Teşkilat-ı Mahsusa elemanlarının seçiminde büyük rol oynadı.
Devletin kendini koruma refleksi, sistematik olmaktan tepkisele dönüşmüştü.
Özellikle iktisadi açıdan sıkışmalarda, “sofistike” meslek gruplarındaki tebaanın farkına varılması...
Dördüncü işlevi, Müslüman tebaanın tamamına bir uyarıydı.
“Titreme ve kendine dönme” zamanıydı.
“İslam’ı yaşamadıkları için” Devlet gerilemiş, medeniyet gerilemişti.
Bu da ümmette iç monitörler tesis ederek, kitleleri inandıklarıyla asayiş teminine itecekti.
Ayrıca Ulun Emr olan Devlete itaat de bu paketin içinde geliyordu.
Osmanlı Mısır Valisinin nasıl bir tehdit oluşturduğunu unutmamıştı...
Bir de İstanbul’daki askeri ve mesleki grupların başkaldırmalarını.
Yani...
Osmanlı kelebekken kozasına bürünmek istiyordu artık.
Ayrıca olası şikâyetler için de “nasılsanız öyle yönetilirsiniz!” uyarısı vardı.
Devlet ricaline değil, bizzat halka dönen bir eleştiriydi bu.
Naçar, bir bakıma “paralel evrenler” teorisini uyguladı Osmanlı.
İslamcılık Osmanlı Devletini kurtaramadı.
Vaktiyle gittiği yerlere hem inanç hem de devlet sistemi olarak gitmişti.
Ve sunduğu sistem, gittiği yerlerdekinden çok üstündü.
Ancak, Devlet olduğu kadar inanç sistemi de sorgulanır olmuştu.
Bir yandan, Batı’dan İslam’a saldırılar oluyor, bir yandan aynı Batı Lawrence ile Vehhabilikle muhatap oluyor, Lawrence kanalıyla dindaşları aleyhine dönüyor, Vehhabilikle Osmanlı artık dinsizlikle bile suçlanıyordu.
“İmanı kadar emin” olduğu Rumeli de gitmişti sonunda.
Meşrutiyet döneminde, İslam Birliği ideolojisini bizzat yöneten Sultan Abdülhamit döneminde, anti-
istibdat temayüllerden birinin de adı oldu İslamcılık. Cumhuriyet döneminde ise, Cumhuriyet’in çeşitli safhalarındaki uygulamalar sanki yeknesakmışçasına, dinin karşısında bir görünümüne tekabül eden Cumhuriyet karşıtlığının da adı da İslamcılıktı. Bir kısmında yeni devletin oluşumunda iktidar savaşları ve yeni devletin çizgileri hâkimdi: Çerkez Ethem ve Şeyh Sait örneklerinde olduğu gibi. Bazen devletin kolluk güçlerine, bazen devletin doktrinlerine isyanın, bazen etnik ayaklanma girişimlerinin de adı oldu.
Dahası, Osmanlı döneminde bazı sultanlar nasıl İslam dışılıkla suçlanmışsa, nasıl bazı çıkar kavgaları
İslam üzerinden verilmişse, Cumhuriyet döneminin doğru-yanlış her uygulaması da İslamcılıkla
tartıldı. 1923 yılı--yani Meclisin kurulması değil, Cumhuriyetin kurulduğu tarih-- her belanın miladı
olarak, ortaya konulan kriptik lisanla bazen “50 yıldır” bazen “70 senedir” bazen “100” senedir tarzında dile getirildi.
Sanki...
Kokuşma ve çürüme Cumhuriyet’le başlamışçasına.
Osmanlı’yı bizzat Mustafa Kemal yıkmışçasına tarih üzerinden verilen kavgaların adı da oldu. Hem Türkiye’de hem dünyadaki İslam Medeniyeti’nin vahim durumu, sanki Cumhuriyet 'eliti' Osmanlı’nın askeri ve sivili değilmişçesine, bir günah keçisine tüm hataları, kusurları yüklemenin adı oldu. Osmanlı dönemindeki gerilemeye çare olarak bulunan “dinden uzaklaşma” neticesi, devletin gerilediği, ümmetin sefilleştiği yanılsaması da İslamcılıktı.
Devamında ise İslamcılık ideoloji olarak, dinin anlaşılması ve yaşanması çabasından çok, din üzerinden birilerini suçlama, harabeye dönen bir medeniyetin intikamını almak için dış ideolojilere yönelmeyi bırakıp, bazen de içerdeki yapıyı dışarının uzantısı göstererek, içerde oluşan husumetin adı oldu.
Sessiz bazen, bazen derinden...

“Derin din” böyle oluştu.

Ve dönem dönem Osmanlı’yı seven tavrına rağmen, Osmanlı Bankasını daha çok sevdi.
Ve aynı kıbleye bedenler yönelirken, boynun ve kalbin istikametleri değişti.
“Vatan sevgisi imandan” iken, birden her yer vatan oldu.
Eh, Türkiye hariçti belki.
Türkiye, onlarındı zaten.
Zaten, onlar kadar var olmalıydı Türkiye.
Paralel evrenin, Paralelci din algısı serpildi ve uçakla gittiği her yerin fatihi sandı kendini.
Gittiği yerde Osmanlı varsa, onunla yanaştı.
Ona uygun efsanelerini üretti.
Eğer bir şekilde İslam olduysa, ashap oldular dolaylı olarak.
Eğer sadece Türkler var olduysa, acayip Türk filan da oldular.
Hiçbirisi yok ya da etkinliği yoksa, diyalogcu oldular.
İslam, ateşleme roketi olarak kaldı paralel evrende.
Küresel “mehdiyetin” yanında Türkiye’nin kıymeti olmazdı.
Bir “şahs-ı manevi” vardı varlığı görünmeyen, ancak herkese tokat atmaya hazır.
Ve o şahsın kim olduğunu, Paralel Yapı kendi sanar, kastın liderlik olduğunu bilmezdi.
Bunu yaparken de aslında kötülediği ne varsa, ona antitez olmaktan, onun yerine ondan iyisini ikame etmek yerine, hasım olduğunun yapısını ve uygulama ve yaklaşım tarzını benimsedi. Bu aşamada yine dini söylemlerden dördü öne çıktı ki bu aslında İslamcılığın kendi içindeki yozlaşmalarının da nedeni oldu:
Düşmanın silahıyla silahlanmak. (Ki aslında bu Asr-ı Saadette Müslümanların müşriklere karşı teyakkuzda olması anlamına gelirken, bunu kullanan kesimler kendilerini Müslim, “ötekini” ise müşrik konumuna sokuyordu.)
Hudeybiye Anlaşması örneği. (Ki bu anlaşmada tarihsel olarak Müslümanlar müşriklere taviz vermiş gibi görünse de anlaşma kısa sürede onların çoğalmasına vesile olmuştu).
Yahudilerin stratejilerinde önemli bir yer tutan, Tanrıyı totemleştirmek ve bizzat Firavun sarayında, Firavun krallığını yok edecek ve Yahudileri arz-ı mevuta götürecek olan Hz. Musa’nın kıssası. Bu da sinsi bir “sabır” sürecinin zafere götürecek bir rotası oluyordu.
Savaşta “her hilenin mubah olduğu” idi. “Nasılsanız öyle yönetilirsiniz” demek suretiyle de dönem
dönem yönetilenleri sorgulayan dini söylem, “kendilerinden” olmadığı teviliyle de Sünni gelenekteki Ulul Emre itaat inancını da ortadan kaldırıp ilga ediyor, bunu kendi iç yönetimlerin de geçerli olarak şekilde yeniden inşa ediyordu. İbrahim’in Kâbe içindeki putları yıktığı gibi bir gün “putlar” yıkılacaktı elbet, ancak bu süreç totemlerden arınmış bir ülke yerine, eskilerin yenileriyle ikame edilmesi şeklinde olacaktı.
Bu şarkı burada bitmedi tabii...
Yani İslamcılık, farklı tarih safhalarında, anti-Frenk (temelde İngiliz ve Fransız), anti-komünist ve anti-ateist, anti-SSCB, anti-kapitalist ve nihai olarak anti-Amerikan eşkâle büründü. Anti-İsrail ve anti-Batı en yaygın şekli oldu. Ve Osmanlıyı seven, ibadetlerine dikkat eden ülkenin liderine karşı duruşun adı da bir tür İslamcılık oldu. Hatta Cumhurbaşkanını İslamcılıkla itham ederek evrene mesaj gönderip biz küreselleşmeden yanayız sırnaşmasına dönüştü.
“Değişmek benim de hakkım!” demişti örgüt lideri ta 1996 yılında.
Obama’dan çok önce başlayan bir değişimdi bu.
Değişimi kendi farklı biliyordu, örgütü farklı anlıyordu.
Ama bu ifadeleri o zaman Kanal D’de Yalçın Doğan ve Paralel Yapının Küresel amirleri iyi anlıyordu.
Değişim başladı, mucizevî bir şekilde, hem de Amerika’nın “Türkler “neden bizi sevmiyorlar?” diye düşündükleri dönemde İslamcılık da değişti birden.
İçteki dinamikleri, dışarıdaki dinamiklerin gücüyle değiştirmenin adıydı değişim.
İçerdeki “zinde güçleri” dışarıdaki zinde güçlerle takas etme stratejisi.
Kinde güç birliği, dinde güç birliğinden ağır bastı.
Evren paralelinde paralel evren oluştu.
Sonra, “our boys” belirdi paralel evrende.
Hala da terk etmedi!
Görebildikleriniz sadece cephede olanlar.
Siperdekiler hâlâ emir bekliyorlar.
Daha doğrusu, “çıkmayın!” emrini zaten aldılar.
Oysa “Kıtmîr” uyutmak için değil, uyuyanları uyanışlarına kadar korumak için vardı.
Bizans için değil, Bizans’a karşı.
Yani Roma’ya...


Orjinal Köşe Yazısına Git
— KÖŞE YAZISI SONU —